دندان درد با گوش درد چه ارتباطی دارد؟

ارتباط دندان درد با گوش درد

ارتباط درد گوش با دندان چیست؟

همه دردهایی که در ناحیه صورت و فک بروز می کند ارتباط مستقیمی با دندان ندارند. گاهی ممکن است منشأ اصلی این دردها عامل دیگری باشد. به این نوع درد گوش درد ارجاعی گفته می شود. گوش درد ارجاعی نوعی گوش درد است که منشاء آن خود گوش نیست و از جای دیگری به گوش می رسد. گاهی اوقات امکان دارد فردی با درد در قسمت گوش به پزشک مراجعه کند و پزشک با معاینه تشخیص می دهد که منشاء اصلی درد کجاست.

درد های ارجاعی در ناحیه سر و صورت بسیار شایع هستند. تشخیص این دردها کاری سخت و البته با اهمیت است. به بیان عضو هیأت مدیره انجمن گوش، گلو و بینی، ۵۰ درصد افرادی که با درد گوش به پزشک مراجعه می‌کنند منشأ اصلی درد آن ها فک و دندان است. زیرا گوش با حلق، حنجره و فک دارای عصب حسی مشترک هستند.

مشکلات گوش را می‌توان با معاینه معمولی در مطب تشخیص داد اما جالب است بدانید ۵۰ درصد افرادی که با درد گوش مراجعه می‌کنند منشأ اصلی آنها فک و دندان است. معمولاً عفونت گوش به دو دسته عفونت گوش خارجی و میانی تقسیم‌بندی می‌شود که علت عفونت گوش خارجی دستکاری گوش، شنا کردن در آب‌های آلوده است اما علت عفونت گوش میانی بیشتر مربوط به حلق است و کسانی که سرما می‌خورند عفونت از گلو به گوششان می‌رسد که طبیعتاً درمان آن را گوش را درمان می‌کند.

علائم درد دندان کدام است ؟

درد دندان و درد فک از شایعترین ناراحتی های دهان و دندان می باشند.ممکن است درد شدید به هنگام فشار یا تحریک با سرما و گرما وجود داشته باشد و ممکن است درد دندان بعد از برداشتن محرک ،برای مدت پانزده ثانیه ادامه دار باشد.زمانی که منطقه ملتهب پالپ گسترش یابد، درد شدیدتر می شود و درد ممکن است به گونه، گوش و فک نیز انعکاس یابد .از دیگر علائمی که شما باید توجه کنید و درمان لازم را پی گیری کنید عبارتند از:
_درد در جویدن
_حساسبت به سرما و گرما
_خونریزی از اطراف دندان یا لثه
_تورم اطراف دندان یا تورم فک
_ضربه یا آزردگی در ناحیه

sabadentalc-کلینیک-دندانپزشکی-صبا-زنجان

ارتباط متقابل درد در صورت و فک با گوش

در بعضی مواقع عفونت های گوش ارتباط مستقیمی به دهان و دندان های ما دارد. در اینجا به برخی از عفونت‌های گوش که با سلامت دهان و دندان مرتبط هستند، اشاره می کنیم.

بیماری لثه و عفونت‌های دهانی می‌توانند بر قسمت‌های دیگر بدن نیز تأثیر داشته باشند. گاهی در صورت وجود بیماری لثه، باکتری های موجود در لثه به گوش برسند و باعث ایجاد عفونت در گوش شوند. نرمال نبودن موقعیت دندان ها در دهان یا ناهنجاری های دندان ها ممکن است منجر به بروز درد در گوش فرد بشود. این درد حتی ممکن است با عفونت گوش نیز اشتباه گرفته شود. همچنین احتمال دارد ناهنجاری های مفصل گیجگاهی-فکی نیز با عفونت گوش اشتباه گرفته شود؛ و بالعکس حتی در مواردی نیز درد ناشی از عفونت گوش ممکن است با درد دندان همراه باشد. از آنجا که یک خط عصبی بین دندان‌ها و گوش‌ها وجود دارد ممکن است درد ناشی از عفونت گوش به سمت دندان‌ها و لثه کشیده شوند. برخی بیماران نیز ممکن است فکر کنند که پوسیدگی دندان باعث درد آنها شده است در حالی که واقعاً دچار عفونت گوش شده‌اند.

[/bt_text][/bt_column][/bt_row][/bt_section]

محتوای جدول